Back For The Future – Baselworld 2017
De stof is neergedaald na weer een marathonjaar op de epische horloge- en sieradenbeurs die jaarlijks in Basel wordt gehouden. En wat een jaar was het! Het gevoel dat ik eraan overhield, was dat het overgrote deel van de aanwezige merken zich richtte op erfgoed en in hun archieven op zoek ging naar inspiratie om hun verkoop vooruit te helpen... terug naar de toekomst!
Er wordt veel gemeld dat de verkoop van nieuwe horloges moeizaam verloopt, samen met andere sectoren van de luxe markt. Toch verwacht ik dat de leidinggevenden bij deze horlogemerken kijken naar de buitengewoon sterke verkoop in de vintage horlogemarkt, op veilingen en bij dealers, en zich afvragen hoe ze klanten kunnen verleiden tot hun moderne aanbod? Het lijkt erop dat het antwoord is door stukken te creëren die zwaar verwijzen naar iconische stukken uit hun catalogus van vroeger, waardoor klanten toegang krijgen tot een moderne, draagbare versie van horloges die slechts door een klein aantal vintage kopers kunnen worden bemachtigd. Stel je voor dat Rolex een erfgoed Paul Newman Oyster Sotto zou maken...
Het is niet alleen de horloge-industrie die lijkt gefocust te zijn op deze trend. Klanten willen tijdloos iconisch design in alle high-end (en middenklasse) markten. We hebben recentelijk geschreven over Range Rover Reborn, die op de hielen kwam van de Heritage Land Rover Defenders; prachtig gerestaureerde vintage en vintage-achtige voertuigen die vrijwel onmogelijk waren om zelfs maar op de lijst te komen. En Fender heeft over de jaren heen enorm succes gehad met hun Custom Shop relic-stukken en vintage heruitgaven. Zelfs mode- en maatkledingmerken kijken ernaar; 'het' zijnde tijdloze klassieke esthetiek.
Tudor
Ik heb al vrij uitgebreid geschreven over de aanbiedingen van Tudor dit jaar. Tudor begon eigenlijk met het Heritage-assortiment in 2010, wat op vele manieren argumenteerde voorop liep. Dit jaar lag hun focus duidelijk op de Black Bay-lijn, met vier significante toevoegingen aan de familie - de BB Chrono, BB Steel, BB S&G (staal en goud) en de BB41. Allemaal geweldige horloges en allemaal goed uitgevoerd.
Rolex
Geen ander merk lijkt meer voor-Baselworld interesse of speculatie op te wekken dan Rolex. 2017 was het 50e jubileum van de Seadweller en dus was het logisch dat ze het zouden vieren met een nieuwe Seadweller. Gehuisvest in een nieuwe kast van 43 mm (tussen de Deepsea en de SD4000) knikt het horloge naar zijn prototype-relatieve met de enkele lijn rode tekst voor Seadweller. De grootste verandering was echter de toevoeging van een 'cycloop' datumvergroter op de kristal. Dit zal altijd meningen verdelen, omdat veel mensen de voorkeur geven aan de Seadweller boven de Submariner datum vanwege het schone uiterlijk dat de kristal zonder cycloop aan het horloge geeft. Het lijkt er echter op dat Rolex eigenlijk nooit de datumloep op de Seadweller had, omdat het de mogelijkheid van de kristal om de aanzienlijke druk op de grenzen van zijn diepteclassificatie te weerstaan, in gevaar bracht.
Andere grote Rolex-nieuws was de beschikbaarheid van de Skydweller in staal. De jaarlijkse kalenderbeweging was groot nieuws voor Rolex toen de Skydweller oorspronkelijk werd gelanceerd. De belemmerende kosten voorkwamen echter dat het horloge de distributie kreeg die ik geloofde dat het verdiende. Nu verkrijgbaar in staal, verwacht ik dat we veel meer polsfoto's zullen gaan zien op de fora en Insta!
Misschien kwam het grootste nieuws uit de Cellini-lijn. Rolex heeft slechts twee maanfase polshorloges ooit geproduceerd - de 6062 en de 8171 'Padellone' en dit jaar lanceerden ze hun derde! Gehuisvest in een 39 mm roségouden kast, is de Cellini moonphase een prachtig horloge met een ongelooflijk nauwkeurige moon phase - nauwkeurig voor de komende 122 jaar! Dit is een serieus elegant horloge.
Omega
De meest besproken release van Omega was de '1957 Trilogy'. Zoals Omega het beschrijft:
“Gedurende één beroemd jaar bracht OMEGA drie professionele tijdpieces uit die allemaal zouden uitgroeien tot absolute klassiekers: de Seamaster 300, de Railmaster en de Speedmaster. Dat jaar was 1957. In 2017 brengt OMEGA eerbetoon aan deze drie mechanische meesterwerken door speciale 60e jubileum edities van elk model uit te brengen, die apart kunnen worden verworven of als een prachtig gepresenteerde trio.”
En ze hebben uitstekend werk geleverd met deze stukken. Omega heeft een nieuwe digitale scan-technologie toegepast, die nauwkeurige representaties bood van de originele horloges. Alle drie de horloges zijn gehuisvest in geborsteld en gepolijst roestvrij staal en hebben zwarte 'tropische' wijzerplaten. De roestvrijstalen armbanden zijn bijgewerkt voor sterkte en hebben een retro-stijl OMEGA-logo op de sluiting. Als speelse knipoog naar het verleden zijn alle logo's op de horloges in een andere stijl. Een verwijzing naar hoe leveranciers in de jaren 50 allemaal het OMEGA-logo op hun eigen manier interpreteerden.
Elk horloge is beperkt tot 3.557 stuks en wordt geleverd in een presentatiebox geïnspireerd op de originele verpakking uit 1957, tot aan de Zeepaard op het deksel, een retrologo en rode corduroy voering. De presentatiebox bevat twee reservebanden; leer en NATO, evenals een gereedschap om ze te vervangen.
Longines
Een van de coolste horloges die we zagen was de Longines Heritage 1945. Er is de afgelopen jaren een enorme toename van interesse geweest in vintage Longines-horloges en we houden van de Calatrava-horloges uit de jaren 1940 van dit iconische merk. Met vintage exemplaren die nu meer dan 30.000 euro opleveren, is het een meesterzet van Longines om een getrouwe opnieuw bedachte versie te produceren tegen een eerlijk agressief prijspunt van ongeveer 1500 euro.
Gehuisvest in een stalen kast van 40 mm, is de Heritage 1945 (in tegenstelling tot zijn vintage voorganger) automatisch en wordt geleverd met een vintage stijl lederen band.
Het andere coole Longines-horloge dat onze aandacht trok, was het 60e jubileum Flagship Heritage-model.
Nomos
Nomos is een Duitse fabrikant die naam heeft gemaakt door hoogwaardige horloges te produceren in een zeer minimalistische stijl die sterk beïnvloed is door Bauhaus, het Duitse ontwerptijdperk van het begin van de 20e eeuw. De Nomos-fabriek bevindt zich in Glashütte; thuisbasis van verschillende horlogemerken, waaronder A. Lange & Söhne, en wordt beschouwd als de geboorteplaats van de Duitse horlogemakerij.
Opnieuw waren we onder de indruk van de vooruitstrevende ontwerpen die Nomos produceerde. In een industrie die geobsedeerd is door het verleden, was het fijn om een frisse benadering en zulke schone esthetiek te zien!
Patek Philippe
Dit jaar leek het het jaar te zijn waarin veel merken jubilea vierden van belangrijke modellen. Ook Patek had een verjaardag - de Aquanaut vierde zijn 20e jaar en om de gelegenheid te markeren werden we gepresenteerd met een nieuwe 42 mm blauw-geschakelde Aquanaut, de referentie 5168G. Waar de Aquanaut in het verleden een stalen sporthorloge was, is het nieuwe model in een grote kast van witgoud. De wijzerplaat is eigenlijk geweldig, met blauwe en zwarte tinten over een gradient afwerking. De grootte? Nou, ja, het is groot voor een Aquanaut, maar dit lijkt de laatste tijd een trend te zijn met Patek jubileum sport horloges. Hoe dan ook, we zijn er zeker van dat het een succes zal zijn!
Er was ook een op erfgoed geïnspireerde release van Patek, de 5320G eeuwigdurende kalender. De crèmekleurige wijzerplaat is prachtig met klassieke vintage Patek-achtige dag- en maandvensters in de bovenste helft, met een maanfase en datumaanduiding op de onderste helft. De Arabische cijfers zijn gevuld met lichtgevend materiaal en worden vergezeld door mooie gevulde stipmarkers op de buitenrand van de wijzerplaat. De details die hier zijn bijgewoond, zijn verbluffend, allemaal gehuisvest in een kast van witgoud met interessant gestapelde lugs. De vintage inspiratie is duidelijk - de wijzers hebben een zeer jaren 1940-vorm en zijn groter dan je misschien in eerste instantie zou denken van de foto's, met een diameter van 40 mm. Dit is een klassieker en we zouden dit graag dragen!
Until Next Year
Dus daar hebben we het - slechts enkele van onze hoogtepunten. We hopen dat je ervan genoten hebt en we zien jullie allemaal volgend jaar weer!
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.