Bescheiden en Verfijnd: Nomos Club Bijeenkomst bij Bulang en Sons
Bij Bulang and Sons bieden we "Stijl voor Horloge Liefhebbers" aan. Dit betekent eigenlijk zo ongeveer alle horloge liefhebbers, van de Rolex high rollers tot fans van de meest obscure uurwerken. Ergens tussen deze extremen vind je misschien de leden van de Nomos Club. Als verzamelaars van Nomos Glashuette, een van Duitslands beste moderne horlogemerken, hebben ze geweldige uurwerken om te laten zien - en de verhalen om bij te passen. Dit is wat er gebeurde toen de Nomos Club een ontspannen middag doorbracht op het hoofdkantoor van Bulang and Sons.
De Nomos Club werd opgericht in 2006 toen de oprichters Joerg en Franz het merk ontdekten in zijn beginfase met slechts een paar werknemers en nog minder horlogemodellen: "Het viel ons op - allebei afzonderlijk, met Franz die in de buurt van Stuttgart woonde en ik in Düsseldorf - dat er verschillende speciale edities waren, maar dat er geen overzicht was", herinnert Joerg zich. Zo groeide het encyclopedische gedeelte van de website gestaag, terwijl aan de andere kant steeds meer mensen deelnamen aan het gesprek over het merk en zijn horloges.
Nomos Verbindt Mensen
Meer dan tien jaar later is de Nomos Club niet alleen een levendige online gemeenschap, maar komt ook regelmatig samen in de echte wereld, zoals Joerg uitlegt: "We komen minstens één keer per jaar samen in Glashütte op de officiële uitnodiging van Nomos. Daar hebben we ons jaarlijkse "Weisswurst-feest" tijdens het evenement Munich Time, dat velen van ons trekt omdat niet alleen Nomos daar een stand heeft, maar ook veel andere merken die populair zijn bij onze leden. En dan zijn er bijeenkomsten zoals deze hier bij het hoofdkantoor van Bulang and Sons."
Ongeveer tien forumleden hebben zich op deze zonnige dag verzameld in de Bulang and Sons Lounge - mensen uit alle lagen van het leven, verenigd door hun passie voor een Duits horlogemerk dat bekend staat om zijn bescheiden en sobere ontwerpen. Terwijl sommigen genieten van het uitzicht vanuit het kantoor en de vers gezette koffie, zijn anderen bezig met het selecteren en vergelijken van horlogebandjes of bespieden ze Bernhard terwijl hij foto's maakt van de verzamelde Nomos rariteiten in zijn studio. De sfeer is even ontspannen als de jazz die op de achtergrond speelt en er is geen sprake van "die van mij is groter".
Waarom Nomos?!
Dit wordt benadrukt wanneer verschillende leden praten over hoe ze voor het eerst in aanraking kwamen met Nomos. Voor Ewa, die sinds 2014 actief deel uitmaakt van het forum, begon het allemaal toen ze haar moeder verraste met een nieuwe ingerichte keuken: "Als tegenprestatie wilde ze me een sieraad cadeau doen, maar daar ben ik helemaal niet in geïnteresseerd. Uiteindelijk zijn we het eens geworden over een horloge, en het werd een hemelsblauwe Nomos Orion die ik voor het eerst had gezien op het forum. Nadat ik het horloge kreeg, werd ik al snel lid en dat markeerde het begin van mijn verzameling van Nomos-horloges."
Met Sabine en haar man in de zestig en tachtig zijn ze misschien de veteranen in de groep, maar hun warme spirit en enthousiasme voor het onderwerp zijn aanstekelijk: "We verzamelen allerlei soorten klokken en horloges", zegt Sabine, "het is gewoon zo gegroeid. Ik ben altijd al gek geweest op timepieces sinds mijn kindertijd. Mijn man is horlogemaker en hoewel hij al lang met pensioen is, zit hij elke dag tot wel zes uur in zijn professionele werkplaats, werkzaamheden uitvoerend aan horloges voor de leden van het forum en andere vrienden."
Wat betreft het "Waarom", zijn allen snel om het merk te prijzen om zijn bescheiden, maar toch verfijnde ontwerp: "Het is eenvoudig en mooi. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in wat bekend staat als de Bauhaus-esthetiek - wat ze bij Nomos waarschijnlijk niet leuk zullen vinden, aangezien ze uit de Werkbund-traditie komen, die min of meer in dezelfde lijn ligt," zegt Joerg en concludeert: "Uiteindelijk gaat het om eenvoudig ontwerp. Producten die functioneel en mooi zijn. Net als een Omega Speedmaster - het is zwart en wit en staal, het heeft een zuiverheid die ik opwindend vind."
Locatie, Locatie
Een groot deel van de aantrekkingskracht van Nomos Glashütte ligt natuurlijk in zijn Duitse oorsprong. Joerg prijst de zeldzame mogelijkheid om een merk van dichtbij te zien groeien en evolueren, en hoe de club contact heeft gehouden: "We kennen het hoofd van het bedrijf en zijn uitgenodigd op hun hoofdkantoor in Glashütte. In het begin reageerden ze zelfs soms direct op wat er in het forum werd besproken. Tegenwoordig niet meer zozeer. Maar zelfs nu het bedrijf zo groot is geworden, is er nog steeds uitwisseling, en lezen ze nog steeds wat er op onze site wordt geschreven."
Hoewel het ontwerpaspect misschien het belangrijkst is voor de huidige verzamelaars, mogen de benadering van Nomos ten opzichte van het uurwerk en andere technische details niet worden genegeerd. Net als veel andere merken gebruikte het bedrijf kant-en-klare uurwerken van de Zwitserse fabrikant ETA vanaf het begin van het merk in 1992 tot 2005. Sindsdien worden de automatische uurwerken en de rest van de horloges gemaakt en geassembleerd in de stad Glashütte, die sinds 1845 een traditionele plaats is voor de Duitse horloge-industrie.
Geen Zorgen om de Techniek
En dat is zeker te zien - niet in de laatste plaats omdat veel Nomos-modellen tegenwoordig een transparante glazen achterkant hebben. In de ervaring van Joerg draagt dit alleen maar bij aan de aantrekkingskracht van de horloges: "De wijzerplaten zijn elegant en puur, maar telkens wanneer iemand informeert naar het horloge, haal ik het gewoon af en laat ik ze de achterkant zien, en bij het zien van het uurwerk en de kenmerkende delicate zonnestraaldecoratie, wordt de uitzonderlijke kwaliteit en de waarde van het hele horloge binnen een oogwenk duidelijk. Geen verdere uitleg nodig!"
De slimme mix van ambachtelijk vakmanschap en tijdloos ontwerp heeft het Duitse merk al lang populair gemaakt op internationale schaal. Net als veel andere Duitse politici draagt de minister van Buitenlandse Zaken natuurlijk een Nomos, waarmee hij de waarden van Glashütte de wereld in draagt. Ondertussen heeft de voornamelijk Duitstalige gemeenschap van de Nomos Club al bezoekers aangetrokken uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, of zelfs zo ver als Australië of Mexico. En dan zijn er nog de Japanners, die bekend staan als fervente bewonderaars van Duitse producten.
Groot in Japan
Japan heeft zijn deel van de officiële Nomos speciale edities gezien, en die horloges behoren ook tot de meest begeerde voor de clubleden. Ewa reisde zelfs eens naar Tokio in de hoop enkele van deze zeldzame uurwerken te vinden - maar ontdekte dat ze zelfs in een stad die bekend staat om zijn gekke winkelmogelijkheden erg moeilijk te vinden zijn. Uiteindelijk vond ze enkele van de kleurrijke Tangente-edities online: "Met wat hulp van het forum kon ik ze uiteindelijk krijgen. Maar het was altijd spannend tot ik ze eindelijk in mijn hand had."
Onder deze edities bevindt zich ook het befaamde "Urushi" model dat werd gemaakt met behulp van een traditionele Japanse techniek die zo'n 6000 jaar terug te traceren is: Een speciale lak met kleine metaalpigmenten wordt met de hand aangebracht. Dit kost tijd en kan alleen worden gedaan onder absoluut stofvrije omstandigheden, bij hoge luchtvochtigheid en bij een temperatuur van 30° Celsius - daarom zijn urushi fabrieken vaak gevestigd in verre berggebieden.
De Japanse speciale edities zijn te koop. Stuur ons alstublieft een e-mail zodat we deze naar de verkoper kunnen doorsturen.
Speciale Edities van een Toegewijd Merk
Hoe meer we praten, hoe duidelijker het wordt dat speciale edities een belangrijke rol spelen voor de leden van de club. Een goed voorbeeld zijn een paar donkere en lichte Tangomat-horloges die werden uitgebracht ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Duitse juwelier Oeding und Erdel: "Die zijn zo gewild dat mensen in ons forum absoluut zonder aarzeling het dubbele of driedubbele van de oorspronkelijke prijs zouden betalen. Maar er waren maar beperkte aantallen van deze horloges - en natuurlijk waren ze heel snel uitverkocht," meldt Joerg.
Hij benadrukt ook het liefdadigheidsaspect dat een integraal onderdeel is geworden van veel van deze edities van Nomos: "Er is een editie die een beetje een open geheim is onder Nomos-liefhebbers en die al een paar keer is uitgebracht om de Dresden International School te ondersteunen. Voor elk verkocht horloge doneert Nomos een groot deel van de verkoopprijs aan de school en haar verschillende projecten. De derde beperkte editie is al uit, en velen in onze kring zijn bereid om het horloge voor de normale prijs te kopen, waardoor zowel de liefdadigheid als de school worden gefinancierd."
Banden Maken Het Horloge
Maar omdat de Nomos Club vandaag naar de kantoren is gekomen niet alleen om bij elkaar te komen en te kletsen, maar ook om de aangeboden goederen te ontdekken, is de showroom van Bulang and Sons al snel druk. Joerg vat het goed samen: “Kleren maken de man, en banden maken het horloge. Nomos heeft geweldige banden van schelphuid, suede of zelfs textiel. Ze weten hoe ze een horloge laten schitteren met een geweldige band. Maar het originele ontwerp van Nomos is al geïnspireerd op een horloge uit de jaren 50 van Lange en Soehne, en daarom passen deze vintage stijl banden van Bulang and Sons er perfect bij. Plus alle andere accessoires in het portfolio van B&S - als je een verzamelaar bent, kom je vroeg of laat op het punt waar je etuis en dergelijke nodig hebt”.
Terwijl Joerg over een tafel vol banden en horloges kijkt, vervolgt hij: “Er zijn Nomos-modellen met vierkante vormen, en naar mijn ervaring zijn die moeilijk te voorzien van een nieuwe band - ik zou zeggen dat ze zo moeten blijven. Maar met de ronde modellen is vrijwel alles mogelijk. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met kleurrijke wijzerplaten, want het kan al snel te veel worden,” zegt hij, terwijl hij zijn nieuwe favoriete B&S-band laat zien - de Refined Dark Grey Yellow Suede Strap uit de nieuwe Nordic Collection - naast een strakke Tangente.
Na een lange en interessante middag zijn alle aanwezigen in opperbeste stemming en kijken ze uit naar het geplande diner in de avond. Terwijl we het kantoor verlaten, gaat het gesprek over Nomos in het bijzonder en horloges in het algemeen gewoon door. Precies zoals het hoort.
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.
Column title
Pair text with an image to focus on your chosen product, collection, or blog post. Add details on availability, style, or even provide a review.